afla-ti tipul de feromoni...salveaza toolbar-ul

toolbar powered by Conduit

18 noiembrie 2008

Minciuna

Eu mint, tu minţi, el minte …toata lumea minte. E rău să minţi? E bine? De ce o facem?
E cert că majoritatea oamenilor mint şi prea puţini sunt cei care recunosc fără să fie prinşi. Ceea ce clar diferă, este tipul minciunii, si după sincera mea viziune o să încerc să fac o modestă clasificare în funcţie de scop şi efect.
- minciuni fără efect negativ (sau cu efect redus), în general spontană, este minciuna de rutină, des întâlnită ca răspuns la o întrebare de genul: ce faci? .. bine!. Este genul de minciună simpă, relativ nevinovată, folosită de oameni care sunt obişnuiţi să mintă cu inconştientul scop de a se antrena pentru minciuni de un nivel mai ridicat.
Cu siguranţă genul acesta de minciuni sunt debitate şi de fiecare dintre noi ( joci în disperare counter şi te deranjează o domnişoară pe mess: ce faci? Uite căutam nişte subtitrări pentru nişte filme. Eşti pe budă, îţi sună telefonul, îl auzi, termini treaba, sună din nou, e prietena ta... şi vii cu o replică de genul : am văzut că m-ai mai sunat, eram în bucătărie şi n-am auzit telefonul; sau cazul unui fost coleg de cameră de-al meu : mi-am luat frate un parfum...tare de tot, 3 milioane am dat pe el. Adu-l si tu in cămin... Nu, cu ăsta mă dau numai când merg acasă! ). Tot la această categorie putem adăuga „înfloriturile” ( era super mare ăla, cred ca avea 2 metri si 120 kg, el a dat primu, şi d-aia am ochiul vânăt, şi mai erau încă 3 cu el, dar i-am ameţit pe toţi de nu mai ştiau încotro să fugă). Efectul în cazul acestor minciuni, mai ales la cele „fără artă” poate fi pierderea credibilităţii povestitorului, catalogarea lui.
- minciuni cu efect negativ, pe care le putem împărţi în două categorii: fără scop şi cu scop.
Cele fără scop (fără scop definit) sunt minciuni spontane, nepremeditate, dar care pot afecta, imediat sau în timp. Debitate din plictiseală, din incapacitatea de a purta o conversaţie.
Cele cu scop ( înşelăciune - minciuna în propriul interes; fraudă-minciuna în folosul altei persoane, calomnie-minciuna cu scopul de a dăuna).
Sunt oameni care mint din plictiseală, sunt oameni care mint de plăcere, sunt oameni care mint să facă rău, sunt oameni care mint din obişnuinţă, sunt oameni care mint pentru a obţine beneficii, alţii mint pentru a se dezvinovăţi, sunt oameni care mint pentru a proteja, alţii mint pentru că le e teamă de adevăr, sunt oameni care mint pentru a-şi creea o imagine diferită. Tu de ce minţi??? Pentru că ştiu sigur că la rândul tău, nu-ţi place să fii minţit/ă.
Sunt oameni care mint bine, sunt oameni care ajung să-şi credă propriile minciuni, sunt oameni care habar n-au să mintă dar o fac şi nici măcar n-au bunul simţ să recunoască atunci cand sunt prinşi. Dar totodată există destui oameni cărora le place să fie minţiţi, oameni care nu sunt în stare să accepte adevărul şi ei, la rândul lor, din empatie, folosesc minciuna. Sunt oameni care se mint singuri...
Nu-mi place să mint dar e posibil să-mi mai scape şi mie, nu mi plac mincinoşii, nu-i înţeleg, dar îmi place să cred ca am un anume fler şi-i depistez, pentru că cine minte, nu minte doar o dată. Dacă mă cunoşti, nu mă minţii, cu absolut nimic, într-un final nu ai avea decât de pierdut. Prefer cruzimea unui adevăr decât laşitatea unei minciuni.

3 comentarii:

Anonim spunea...

pleonasm...se mai intampla...:P

Anonim spunea...

Cruzimea unui adevar, nu cruditatea :D presupunand ca nu preferi castravetele sau morcovul unui adevar ;))

SyntaX spunea...

sa stii ca bine zici cosmine. permite -mi sa corectez :d